Vad innebär ett TA-system?
För att få möjlighet att administrera sändningar och transportörer från ett och samma ställe så krävs ett TA-system. En av de definitivt främsta fördelarna med ett TA-system är att administratörer med enkelhet kan följa upp transporter och hantera kundnummer, adresser med mera. Det är med andra ord ett komplett system som underlättar jobb på många skilda områden. Ett TA-system är således ett mer avancerat arbetsredskap än exempelvis en vanlig bokningsportal. Hela arbetssättet kring ditt företags transporter blir förbättrat.
Beroende på ditt företags nisch eller verksamhetens rutiner så finns alltid möjligheten att erhålla ett skräddarsytt TA-system. Olika företags behov varierar och det är relevant att varje system uppfyller dessa och förenklar företagets dagliga rutiner. Det finns mängder av annorlunda tänkbara verksamheter som kan vara i behov av ett TA-system. Allt från småföretagare som bedriver försäljning på nätet till stora väletablerade industrier.
Självklart kan man tänka sig att de större industrierna kräver mer avancerade system. Det finns också standardiserade TA-system som inte är lika kostsamma, och kanske är tillräckliga åt den mindre verksamheten. Att verksamheten är liten är emellertid ingen försäkran för att ett skräddarsytt system mycket väl kan krävas.
Det finns 2 olika förutsättningar för att klara av att administrera ett TA-system. Antingen loggar du in i systemet direkt via internet, eller så installerar du ditt TA-system direkt på datorn. Det sistnämnda alternativet innebär självklart också uppkoppling mot webben. Fördelen med att logga in omedelbart i systemet är att det kan nås från vilken dator som helst. Därutöver får du automatiskt åtkomst till den senaste uppdaterade versionen. Om systemet istället är installerat lokalt på datorn tvingas man i de flesta fallen själv hålla reda på uppdateringarna.
Problemet för många verksamheter är att onödig tid ödslas till extra arbete. För att optimera en verksamhets åtaganden krävs en del praktiska åtgärder. Det gäller att förstå att tid är kapital, och ökade intäkter är självfallet ett mål som alla företag måste sträva efter. Att verksamheten måste vara vinstdrivande är ju själva grundidén.
Det är många som inte ordentligt har koll på hur mycket tid som faktiskt går åt till att sända mail, ringa transportörer eller på något övrigt vis kontakta transportören. Därnäst är det inte enbart själva upprätthållandet av kontakten som kräver tid. Det är dessutom viktigt att kontrollera så hela transporten blir korrekt. Exempelvis kan det handla om att hålla koll på papper och skriva ut etiketter för frakt.
Felsökning är likaså någonting som man bör kalkyrera med som tidsödande. En eventuell felsökning underlättas dessutom ej i frånvaro av ett TA-system eftersom det blir svårare att veta om vad som sker med din transport från tillfället då din transportör hämtar paketet. Mer info: https://tafraktprogram.se
När insikten väl infinner sig om hur tiden rinner iväg kan det vara läge med ett TA-system. De nämnda detaljerna är bara ett fåtal om förfaringssättet och de tänkbara hinder som kan uppstå runt en sändning. För den som sannerligen önskar effektivisera sin rörelse är ett TA-system ett måste. Ett första steg är att göra en behovsanalys och bringa klarhet i vilka delar av verksamheten som måste effektiviseras.